1. MAKSUD PENGURUSAN PROJEK
Mula-mula sekali biar saya terangkan maksud projek terlebih dahulu. Projek didefinisikan sebagai suatu rancangan yang diurus atau ditadbir yang
melibatkan manusia,bahan dan sumber kewangan bagi memikul atau bertanggungjawab
melaksanakan speksifikasi serta skop kerja dalam lingkungan kekangan masa serta
kos bagi mencapai suatu perubahan menguntungkan yang dinilai melalui kuantiti
dan kualiti. Projek adalah gabungan diantara pengurusan dan bahan-bahan. Projek
wujud dengan permulaan dan mempunyai matlamat,memerlukan bahan-bahan,pengurusan
dan berhubungkait antara satu sama lain.
Kemudian,pengurusan projek adalah didefinisikan sebagai gabungan
diantara peralatan,manusia,bahan,sumber dengan teknik kemahiran saperti
penggunaan PERT,carta GANNT dan lain-lain teknik pengurusan serta kaedah
pengawalan pengurusan.
Selain itu, sistem maklumat pula mengikut Zwass (1998) “An information
system is an organized set of components for collecting,transmitting,storing
and processing data in order todeliver information for action”.
Akhir sekali, pengurusan sistem maklumat adalah menguruskan semua yang berkaitan dengan teknologi maklumat seperti operasi, teknologi, bahan, projek, data, sumber, tenaga manusia dan lain-lain yang berkaitan.
2. FAKTOR KEJAYAAN PENGURUS PROJEK
2.1 Pengetahuan asas yang perlu dimiliki
Organisasi
mempunyai banyak pilihan untuk menggunakan metodologi dalam melaksanakan
pengurusan projek. Banyak terdapat penggunaan metodologi yang digunakan tidak
tepat,menyeleweng dan tidak mengambilkira kehendak metodologi itu sendiri dan
tidak kurang pula yang memusnahkan metodologi itu sendiri. Dalam hal ini
kejayaan projek berkenaan banyak bergantung kepada pengurus projek dalam
merancang,memilih,menyelenggara metodologi dan mengambil faktor-faktor dalam
pengurusan risiko. Oleh yang demikian aspek yang perlu dilihat berkait dengan pengurus projek adalah saperti persediaan menjadi pemimpin atau pengurus
projek,pengetahuan asas yang perlu dimiliki,bagaimana untuk mengurus dan
lain-lain faktor yang mempunyai hubungkait dengan pengurusan saperti
persekitaran,hubungan kemanusiaan, kecekapan,keberkesanan dan lain-lain. Dalam
kesempatan yang terhad ini perbincangan akan difokuskan kepada persediaan untuk
menjadi pengurus projek,pengetahuan asas yang diperlukan oleh seseorang
pengurus projek dan cara pengurus mengurus.
Di antara sebahagian daripada pengetahuan asas yang perlu dimiliki oleh seseorang pengurus bagi menentukan kejayaan dalam perbincangan ini dibahagikan kepada tiga peringkat pertama atau asas, pertengahan dan tertinggi. Peringkat asas adalah berkaitan mentadbir dan membuat pemilihan dan menggunakan teknik atau alatan pengurusan. Peringkat pertengahan pula ialah membuat laporan, pemantauan projek, pengumpulan, perkongsian dan menggunakan data sementara peringkat tertinggi pula ialah berkaitan dengan mengawal perbelanjaan, berurusan dengan pelanggan, mendalami dan menggunakan sepenuhnya pengetahuan dan kemahiran dalam perundingan.
2.2 Peringkat pertama
2.3 Memahami Objektif Organisasi/Projek
Perkara pokok yang perlu diketahui oleh pengurus projek
ialah objektif organisasi dan projek itu sendiri. Kegagalan memahami dan
mengenalpasti objektif adalah diantara
punca utama kegagalan sesuatu projek. Ianya diibaratkan seorang kapten kapal
yang mahir mengendalikan kapal tetapi tidak mengetahui ke mana arah tujuan yang
hendak dituju.Akibatnya kalau berjalan pun tanpa halatuju yang mana lebih baik
daripada berlabuh sahaja tidak merugikan tenaga,perbelanjaan dan masa.
2.4 Membuat
Perancangan
Membuat perancangan adalah sesuatu kemistian terutama dalam pengurusan projek sistem maklumat bagi memastikan supaya segala masalah yang akan timbul berkaitan dapat diminimumkan dan diatasi. Kepentingan perancangan disebut oleh Steven Alter (1998) “A project palan is especially important in IS project because unanticipated technical an organization problem often arise. At minimum , having a plan helps the impact in indentifing suprises dan evaluatingtheri impact”.
2. FAKTOR KEJAYAAN PENGURUS PROJEK
2.1 Pengetahuan asas yang perlu dimiliki
Organisasi
mempunyai banyak pilihan untuk menggunakan metodologi dalam melaksanakan
pengurusan projek. Banyak terdapat penggunaan metodologi yang digunakan tidak
tepat,menyeleweng dan tidak mengambilkira kehendak metodologi itu sendiri dan
tidak kurang pula yang memusnahkan metodologi itu sendiri. Dalam hal ini
kejayaan projek berkenaan banyak bergantung kepada pengurus projek dalam
merancang,memilih,menyelenggara metodologi dan mengambil faktor-faktor dalam
pengurusan risiko. Oleh yang demikian aspek yang perlu dilihat berkait dengan pengurus projek adalah saperti persediaan menjadi pemimpin atau pengurus
projek,pengetahuan asas yang perlu dimiliki,bagaimana untuk mengurus dan
lain-lain faktor yang mempunyai hubungkait dengan pengurusan saperti
persekitaran,hubungan kemanusiaan, kecekapan,keberkesanan dan lain-lain. Dalam
kesempatan yang terhad ini perbincangan akan difokuskan kepada persediaan untuk
menjadi pengurus projek,pengetahuan asas yang diperlukan oleh seseorang
pengurus projek dan cara pengurus mengurus.
Di antara sebahagian daripada pengetahuan asas yang perlu dimiliki oleh seseorang pengurus bagi menentukan kejayaan dalam perbincangan ini dibahagikan kepada tiga peringkat pertama atau asas, pertengahan dan tertinggi. Peringkat asas adalah berkaitan mentadbir dan membuat pemilihan dan menggunakan teknik atau alatan pengurusan. Peringkat pertengahan pula ialah membuat laporan, pemantauan projek, pengumpulan, perkongsian dan menggunakan data sementara peringkat tertinggi pula ialah berkaitan dengan mengawal perbelanjaan, berurusan dengan pelanggan, mendalami dan menggunakan sepenuhnya pengetahuan dan kemahiran dalam perundingan.
2.2 Peringkat pertama
No comments:
Post a Comment